Monday, April 11, 2011

COMMUNITY POLICING



Apakah itu community policing? Bagaimanakah ia memainkan peranan yang penting di dalam masa ini? Community policing merupakan satu kaedah di mana kerjasama di antara polis dan masyarakat di ujudkan untuk mencegah jenayah di dalam sesuatu komuniti tersebut.


Sesebuah komuniti yang berkerjasama rapat dengan pihak polis akan memudahkan pertukaran dan penyampaian maklumat. Kepercayan di antara kedua dua pihak dapat di pertingkatkan dan ini memudahkan interaksi yang lebih efektif dan penyaluran maklumat yang lebih berkesan.

Komuniti di sesuatu tempat sendiri dapat memberitahu polis mengenai orang orang yang di curigai kerana mereka lebih faham keadaan sekeliling mereka. Komuniti itu sendiri harus mempertingkatkan pengawasan dan pemahaman membantu satu sama lain untuk menjaga keamanan dan keharmonian komuniti itu sendiri.

Keberkesanan komuniti itu sendiri untuk menghindarkan atau melapurkan kepada pihak polis mengenai aktiviti yang memudaratkan komuniti, akan menyebabkan anasir anasir jahat di berkas atau pun boleh memaksa anasir anasir jahat untuk berpindah tapak.

Ini jelas akan mempertingkatkan kualiti hidup komuniti dan juga menaikkan mutu komersial kawasan tersebut. Se andai nya kita ingin membeli rumah untuk keluarga kita, kita akan mencari perumahan yang selesa dan selamat. Kita tidak akan membeli rumah di kawasan perumahan yang di anggapkan kurang selamat.

Peningkatan tahap keselamatan juga akan mengurangkan perasaan takut kepada jenayah di mana komuniti tersebut tidak perlu takut takut kepada kehilangan harta benda atau kecederaan angkara perbuatan jenayah. Ini akan memberikan ketenangan hidup kepada komuniti tersebut di mana perhatian mereka akan lebih tertumpu kepada kerja hidup seharian mereka dari tertumpu kepada ketakutan jenayah.

Pihak polis pula dapat memudahkan kerja di mana peraliran maklumat akan memudahklan penyiasatan kes dan dapat melaksanakan kerja pencegahan awal jenayah. Bayangkan lah tuan/ puan mengenai kerugian akibat jenayah yang berlaku di Malaysia. Ini dapat di kurangkan dengan kerjasama erat di antara masyarakat

Maka adalah tepat untuk mengatakan bahawa community policing haruslah di laksanakan di Malaysia untuk kesejahteraan dan keselamatan bersama.

2 comments:

  1. perlu disokong oleh semua lapisan masyarakat terutama ahli-ahli politik

    ReplyDelete
  2. perlu disokong oleh semua lapisan masyarakat terutama ahli-ahli politik

    ReplyDelete