Tuesday, April 5, 2011

CUEPACS HARGAI PENGUMUMAN KEMUDAHAN PERUBATAN UNTUK PESARA KWSP

KUALA LUMPUR, 30 Mac (Bernama) -- Pengumuman mengenai kemudahan perubatan untuk pesara skim Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) amat dihargai memandangkan ramai pesara terdahulu yang tidak jelas mengenai perbezaan skim pencen dan KWSP, kata Presiden Kongres Kesatuan Pekerja-Pekerja Dalam Perkhidmatan Awam (Cuepacs) Datuk Omar Osman.

"Sejak dulu pesara KWSP yang nak dapatkan khidmat perubatan akan guna nama anak (bagi membolehkan menerima rawatan secara percuma) ataupun tanggung kos rawatan sendiri. Tapi sekarang mereka menikmati keistimewaan yang sama seperti pesara skim pencen.

"Dulu ramai yang memilih skim KWSP kerana mereka bergaji kecil dan berharap akan dapat kemudahan yang sama (seperti pesara skim pencen) walaupun tiada wang masuk setiap bulan," katanya.

Omar berkata jumlah tepat pesara yang menikmati kemudahan rawatan percuma itu masih belum diketahui tetapi membayangkan ramai di kalangan mereka merupakan pekerja di bawah Badan Berkanun.

Beliau turut menyeru agar pesara skim KWSP mendapatkan surat pengesahan dari majikan terakhir memandangkan mereka tidak mempunyai kad pesara.

No comments:

Post a Comment